100 Ways to Die at Work – Sint Artemis Ziekenhuis is oorspronkelijk ontwikkeld voor BHV’ers in ziekenhuizen of zorgorganisaties, maar is ook geschikt voor medewerkers in de facilitaire dienst, laboratoria en verpleegkundigen. Hildy Treffers, stafmedewerker Veiligheid en Milieu bij Tergooi MC legt uit dat de focus van het spel ligt op gevaarlijke stoffen. ‘In de dagelijkse praktijk komen BHV’ers in een ziekenhuis niet snel in aanraking met gevaarlijke stoffen. Maar alles wat kán gebeuren, moet je trainen. Serious gaming is hiervoor een perfecte methode’.
Als hoofd bedrijfshulpverlening is Treffers verantwoordelijk voor het trainen van de mensen van bedrijfshulpverlening. Ze zoekt hiervoor graag nieuwe methodes die mensen prikkelen. ‘Ik kwam het spel ‘100 Ways to Die at Work’ tegen op de veiligheidsbeurs in Rotterdam. De titel spreekt natuurlijk enorm aan als je met veiligheid bezig bent. Want wat je echt niet wilt is dat mensen niet meer thuiskomen.’
Bewustwording creëren voor mogelijke gevaren op de werkvloer
In het spel worden deelnemers meegenomen naar een fictieve zaterdagavond in het Sint Artemis Ziekenhuis. Er lijkt niks aan de hand, totdat de zoon van de directrice met zijn vrienden binnendringt voor een gevaarlijk avontuur. Terwijl ze door het ziekenhuis dwalen, breekt er brand uit in de kantine. Aan het BHV-team de taak om de tieners te redden, maar om ook zelf veilig te blijven.
Sint Artemis Ziekenhuis is een bordspel in de vorm van een plattegrond. Daarbij hoort een app die je door het spel heen loodst. Je komt steeds voor ’dilemma’s te staan, waar je als team op moet reageren. ‘Het doel is om medewerkers in ziekenhuizen bewust te maken van situaties met gevaarlijke stoffen die ze op het werk kunnen tegenkomen. Ze leren risicovolle situaties herkennen en oefenen hoe ze moeten handelen. Je eigen veiligheid is daarbij altijd de basis’, aldus Treffers.
Nabespreking zorgt voor mooiste leerpunten
Na afloop van het spel volgt een nabespreking met het team. Wat is er gebeurd? Waarom heb je deze beslissing genomen en wat had je beter kunnen doen? ‘Bij een calamiteit reageer je en neem je een beslissing waarvan je denkt: dit is het beste. In de nabespreking kijk je samen terug. Was het inderdaad de slimste keuze of hadden we iets anders kunnen doen?’ Treffers vindt dat tijdens de evaluatie eigenlijk altijd de mooiste leerpunten naar boven komen.
Communicatiecampagne zeer succesvol
Het spel 100 Ways to Die at Work – Sint Artemis Ziekenhuis is ontwikkeld door de Stichting Ziekenhuizen (StAZ). De communicatiecampagne ter promotie van het spel is uitgevoerd door het CAOP. Zo heeft het CAOP geïnitieerd om een teaser-video op te nemen. De video geeft een inkijkje in het spel, waarbij deelnemers het spel spelen en aan het woord komen. Daarnaast is een mediapakket gemaakt, bestaande uit een nieuwsbericht en verschillende LinkedIn-posts die zo breed mogelijk verspreid is met partners en samenwerkende partijen. De StAZ had 130 spellen om gratis te versturen aan alle (universitaire) ziekenhuizen en binnen twee weken waren alle spellen al ‘uitverkocht’.