Eerst wat cijfers van Care for Women: ‘Een vrouw is in haar leven gemiddeld 2255 dagen ongesteld. Dat is bijna 6,5 jaar. Van al die vrouwen heeft 80% een vorm van PMS. Dat is een heftige reactie van het lichaam op het natuurlijk stijgen en dalen van de hormonen. De klachten kunnen zo heftig zijn dat ze het dagelijks leven en werk beïnvloeden.
Ook krijgt elke vrouw vanaf een jaar of 45 te maken met de overgang. Daarvan ervaart 33% ernstige klachten. De klachten die de meeste invloed hebben op het werk zijn vermoeidheid, concentratieverlies, vergeetachtigheid en een kort lontje. Hormonen kunnen dus een grote rol spelen in verschillende fases van het leven én op de werkvloer.’
Bewustwordingscampagne met persoonlijk tintje
Hormonale klachten maken het soms moeilijk om alle ballen in de lucht te houden. Dit kan van invloed zijn op de relaties om iemand heen. ‘Het is een belangrijk onderwerp,’ vertelt Lian. ‘Dus bespraken we samen met de werkgroep en Care for Women waar we op in wilden zetten. Hoe maak je mensen echt bewust van wat er komt kijken bij hormonale cycli, met de focus op de werknemer zelf. Welke impact kan het hebben op je leven, op je relatie en hoe kan je het beste omgaan met hormonale klachten op het werk? Hoe maak je eventuele klachten daar bespreekbaar?’
Gezamenlijk bedachten we een aanpak met een podcastserie, vier video’s, online zelftesten, columns en een reeks webinars. Het is een persoonlijk onderwerp dat erg leeft, beamen Anouk en Lian. ‘Wij zijn van een andere generatie, maar vinden het allebei een interessant onderwerp. En die interesse merkten we ook bij de aanmeldingen voor de webinars. We hadden per webinar wel vierhonderd aanmeldingen!’