Werken in een omgeving zonder (grote) conflicten. Dat geeft energie en is een voorwaarde voor betekenisvol werk. Maar als er wel een serieus arbeidsconflict ontstaat, raakt dat behalve de betrokkenen vaak ook de afdeling of organisatie. Gelukkig kun je met de juiste vaardigheden veel conflicten voorkomen. Daarvoor zijn trainingen te volgen. Ook risicoanalyses zijn een preventiemiddel. Als er toch een conflict ontstaat, kun je met bemiddeling, mediation, procesbegeleiding en ten slotte juridisch advies, werken aan een oplossing van het conflict en herstel van de arbeidsrelatie.
Conflicten in arbeidsverhoudingen hebben vaak vervelende gevolgen: afnemend werkplezier, een hoger ziekteverzuim, een slechte sfeer, lagere productiviteit, imagoschade en juridische stappen. De kosten van een conflict lopen vooral op naarmate het conflict langer voortduurt. Dat is duidelijk te zien in de infographic over de kosten van een arbeidsconflict, die het CAOP liet ontwikkelen. Met het dienstenaanbod conflictmanagement van het CAOP kun je de schade voor zowel werkenden als werkgever beperken. Het aanbod is niet alleen gericht op individuele arbeidsverhoudingen, maar ook op die tussen ondernemingsraad en bestuurder en op het niveau van de sociale partners.
Conflictmanagement voor organisaties past in een bredere trend. Steeds meer organisaties realiseren zich dat voorkomen beter is dan genezen, omdat mogelijke schadelijke gevolgen door de toenemende impact van sociale media groot zijn. Daarnaast is de rechterlijke macht overbezet, kosten juridische trajecten tijd en lossen ze doorgaans niet het onderliggende vraagstuk op. Eigentijdse arbeidsverhoudingen kenmerken zich door gedeelde verantwoordelijkheid, ook voor conflicten die (dreigen te) ontstaan. De overheid zet steeds meer in op bemiddeling en mediation om op de juiste manier met conflicten om te gaan of zelfs te voorkomen. Des te belangrijker nu er met de normalisering per 2020 een aantal voorzieningen zullen wegvallen.
De diensten van het CAOP en samenwerkende partners beslaan de gehele keten: van het voorkomen van conflicten tot en met de afhandeling van juridische geschillen. Belangrijker nog is dat het CAOP een onafhankelijk platform is dat werkgevers en werkenden bij elkaar brengt. Daarom hebben wij in al onze diensten oog voor zowel de belangen van de werkgever als van de werkenden. Het CAOP:
Filter op jouw interesse
In de cao voor de Nederlandse universiteiten is afgesproken om bij de universiteiten een ombudsfunctie in te richten. Na een… Meer
Van 19 tot en met 23 oktober was het de Week van de Mediation, een landelijk initiatief om de toegevoegde… Meer
Van 19 tot en met 25 oktober is het de Week van de mediation. De organisatie van deze week wil… Meer
Ethisch leiderschap is niet alleen de verantwoordelijkheid van leidinggevenden, maar ook van de medewerkers. Het gaat om een sociaal proces,… Meer
Het kabinet heeft maatregelen genomen tegen de verdere verspreiding van het coronavirus, COVID-19. Deze maatregelen hebben een grote impact op… Meer
De sociale partners binnen het Sectoroverleg Rijk ondertekenden vrijdag 6 maart 2020 bij het CAOP het reglement van de nieuwe… Meer
Om betekenisvol werk te leveren, werken we meestal samen met anderen. Dat gebeurt op individueel niveau, bijvoorbeeld binnen een team,… Meer
Recent zijn er een aantal bestuurlijke crises aan het licht gekomen, bijvoorbeeld rond de Belastingdienst, Justitie en Defensie. Wat ze… Meer
Onlangs heeft de Eerste Kamer ingestemd met de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). De wet gaat per 1 januari 2020… Meer
Wat is betekenisvol werk en hoe stimuleer je dat binnen een organisatie? Of voor jezelf? Tijdens het evenement ‘Samen werken… Meer
Wat is het belang van betekenisvol werk voor professionals en voor organisaties? En hoe kunnen we met elkaar medewerkers in… Meer
Welke innovaties ontstaan er in een land in crisis? Wat kunnen we daar in Nederland van leren? Wat betekent het… Meer
‘Professionaliteit en ‘eigenaarschap’ – zelf de regie nemen over je loopbaan – zijn steeds belangrijker. Dat geldt bijvoorbeeld voor duurzame… Meer
De zomer- en vakantietijd is het ideale moment om na te denken over uw eigen ontwikkeling en de trainingen die… Meer
‘Mensen die voor publieke en maatschappelijke organisaties werken, doen dat vaak vanuit de instrinsieke motivatie om het verschil te willen… Meer
Op 15 maart 2018 is tijdens het Kennisforum Vertrouwenspersonen (KV) het thema arbeidsconflict en de rol van een vertrouwenspersoon nader… Meer
Tijdens een operatie ontstaat een complicatie en de patiënt dient een klacht in. Karakters op de afdeling botsen met elkaar… Meer
Maar we gaan graag met je in gesprek. Neem contact op en wij koppelen je vrijblijvend aan één van onze experts.
Mis je iets of heb je vragen? Neem dan contact met ons op.
De website van het CAOP gebruikt Hubspot om bezoekers van de website een contactformulier te tonen. Je hebt voor de optie Minimale cookies gekozen en daardoor kunnen we je helaas geen contactformulier aanbieden. Door de cookies alsnog te accepteren, kun je het formulier wel invullen (zie knop hieronder). Wil je nog steeds geen cookies accepteren, maar wel contact opnemen met iemand van het CAOP stuur dan een mail naar info@caop.nl.
Cookies accepteren