Zoeken Menu

Beroepsethiek in het onderwijs

Universitaire studies bestuurskunde besteden amper aandacht aan ambtelijke beroepsethiek. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Beroepsethiek in het onderwijs: van bijzaak naar Bildung. Morele vorming en integriteit bij wo-opleidingen bestuurskunde’ van het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS) van het CAOP. Het gevolg is dat studenten onvoldoende voorbereid zijn op integriteitsvraagstukken wanneer zij beginnen aan een carrière als ambtenaar. Beroepsethiek is eerder bijzaak dan Bildung. Dat komt vooral omdat er bij opleidingen weerstand is tegen een meer normatieve, op vaardigheden gerichte en vormende invulling van het ethiekonderwijs. Andere redenen zijn praktische bezwaren, zoals tijdsgebrek en andere prioriteiten.

Auteur(s)

Alain Hoekstra, Marjolein van Dijk, Jitse Talsma

Download

 Beroepsethiek in het onderwijs (707 KB)

Publicatiedatum

juni 2016

Expertise

Integriteit

Sector

Overheid Onderwijs

Opdrachtgever

CAOP Integriteit